Medialle

Lehdistötiedote

Esittelyssä Silver Raptor – ensimmäinen lasikuituinen Silver

Vuodesta 1991 lähtien Silver on menestyksekkäästi suunnitellut ja valmistanut ns. hybridimoottoriveneitä, joissa yhdistyy alumiiniveneiden kestävyys ja lasikuituveneiden mukavuus. Vuonna 2017 venemallistomme laajeni kahdella täysalumiinisella venemallilla ja nyt, kesällä 2018, esittelemme täysin lasikuituisen Silver Z -mallisarjan. Ensimmäinen venemalli täyslasikuituisesta Silver Z -mallistosta on Silver Raptor, joka on huippumoderni premiumluokan Day Cruiser ja samalla lasikuitumalliston suurin venemalli.

Reilun kahdeksan metrin pituinen Raptor ei ainoastaan ole lasikuituisen Z-malliston isoin venemalli, vaan se on myös kautta aikain suurin Silver. Veneen muotoilu on norjalaisen Eker Design AS:n käsialaa, ja sen rungossa on hyödynnetty ruotsalaisen Petestep Ab:n kehittämää patentoitua Petestep®-teknologiaa. Muodokas ja rohkea muotoilu kaipaa tasapainokseen selkeää, puhdaslinjaista ja raikasta sisustusta. Valintamme on rauhalliset, harmooniset harmaasävyt yhdistettynä mustiin yksityiskohtiin ja kylmänruskeaan komposiittitiikkiin, joka on miellyttävän tuntuinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto. Lopputulos on skandinaavistyylinen moderni ja ajaton Day Cruiser, joka sopii laajalle käyttäjäkunnalle.

Ajossa Silver Raptor on sekä miellyttävä että vaikuttava kokemus. Petestep® -rungon ansiosta vene on hyvin roiskekuiva ja hiljainen, ja lisäksi se on johdonmukainen ja vakaa ajettava. Linjakas tuulilasimuotoilu, joka jatkuu pitkälle veneen sivuille, auttaa pitämään ajoviiman poissa matkustamosta ja kuljettajalla on optimaalinen näkyvyys kaikissa ajo-olosuhteissa. Kuljettajalle on integroitu huurteenpoisto, ja veneeseen asennettu automaattinen Zipwake-trimmijärjestelmä tekee veneilystä vaivatonta ja hauskaa kelillä kuin kelillä. Ohjauspulpetti on suunniteltu niin ergonomia kuin tyylikkyys mielessä pitäen; kuljettajan ajoasento ja näkymä eteenpäin on hyvä niin istualteen kuin seisaaltaan ajaessa. Kuljettajan kääntöselkänojalla varustettu tuplaistuin antaa hyvin tukea. Mittaripaneliin on vakiona asennettu Raymarine Axiom -kaikukarttaplotteri, ja tämän lisäksi valmiina on paikka myös erilliselle tabletille.

Veneen taka-avotila on kuin tehty sosiaalisiin hetkiin muhkean U-sohvan ansiosta. Avotilan pöytä on kaksiosainen, joten tarvittaessa pöydän antimista mahtuu nauttimaan samanaikaisesti peräti kahdeksan henkilöä. Laskemalla pöytätaso alas, saadaan veneen takaosaan muodostettua ison tason auringonottoon ja jopa nukkumiseen. Matkustusmukavuutta lisää paarpuurin puolelta löytyvä pentteri, jossa on kaasuliesi, vetolaatikkojääkaappi pakastimella, tiskiallas ja laskutilaa, sekä kajuutan ovellinen vesi-WC. Kaksoisakkujärjestelmä varmistaa virransaannin.

Silver Raptorin kaltaisessa kookkaassa premium-luokan Day Cruiserissa makuupaikat ja riittävät säilytystilat ovat enemmän vaatimus kuin toive. Kahdeksanmetriseen veneeseen olemme mahduttaneet jopa kuuden hengen makuupaikat; neljä nukkuu keulan kajuutassa ja kaksi mahtuu nukkumaan taka-avotilassa 3-osaisen peräkuomun alle. Peräkuomun sisäpuolella voidaan käyttää lisävarusteista pimennysverhosarjaa, jonka avulla takaosassa majoittuville saadaan yksityisyyttä. Verhosarjaan kuuluu myös väliverho, jolla rajoitetaan näkyvyyttä kajuutasta perän parivuoteeseen. Isoja säilytystiloja löytyy niin perän U-sohvan alta kuin keulakajuutan parivuoteen alta, lisäsäilytystilaa on mm. kuljettajan penkin alla, ohjauspulpetissa, pentterissä sekä kajuutan hyllykössä. Lepuuttajille on omat kannelliset lokerot perän takakulmissa, ja uimatasojen yhteydessä on suuret köysi-/ankkuriboksit. Myös keulakannella on oma köysiboksi, johon on integroitu taittuva rantautumisporras.

Silver Raptor -mallin vakiovarustetaso on kaukana heiveröisestä. Vakiona veneeseen kuuluu mm. 9-tuumainen Raymarine Axiom -kaikukarttaplotteri CPT-S-anturilla, 260 litran kiinteä polttoainesäiliö, kaksi tuulilasinpyyhintä, vesihiihtokaari, Zipwake-automaattitrimmijärjestelmä, keulapotkuri, kajuutan sekä taka-avotilan pehmusteet, kajuutan matto ja avotilan turkin komposiittitiikki, 3-osainen kuomu, 2-osainen avotilan pöytä sekä kaksoisakku- ja painevesijärjestelmä. Keulassa on valonheitin, joka lisää veneilyturvallisuutta kun veneellä liikutaan pimeässä. Lisävarusteena veneeseen voi hankkia esimerkiksi verhosarjan, satamapeitteen, Webasto-lämmittimen sekä SeaStar power steering -järjestelmän. Lisäksi lisävarustelistalta on valittavissa keulakanteen integroidut aurinkopanelit, joilla turvataan sähkönsaanti sähkölaitteille käynnistämättä moottoria. Katso täydellinen lista vakio- ja lisävarusteista liitteen taulukosta.

Silver Raptor on merkittävä ensimmäinen esimerkki siitä, miten moneen lähtöön Silver tästä lähtien taipuu. Raptor DCz on vapaa-ajan huvivene sanan varsinaisessa merkityksessä, joka sopii niin perheille kuin suurelle ystäväjoukolle. Se on urheilullinen mutta samaan aikaan myös toiminnallinen ja ajaton day cruiser, joka kääntää päitä saapuessaan satamaan.

Silver Z -lasikuitumalliston on suunnitellut yksi Skandinaavian tunnetuimmista muotoilutoimistoista, norjalainen Eker Design AS, jolla on vankka kokemus myös veneiden suunnittelusta. Ruotsalainen Petestep Ab on vuorostaan suunnitellut veneiden rungot patentoitua Petestep® -teknologiaa hyödyntäen. Tällä teknologialla, joka on kilpaveneilyssä alunperin kehitetty, veneisiin on saatu roiskekuiva ja hiljainen käyttömukavuus, sekä johdoinmukainen, vakaa ajettavuus. Yhteistyössä Eker Designin kanssa Oy Brandt Ab:n tuotekehitystiimi on muokannut veneistä pohjoismaalaisen veneilijän tarpeita ja toivomuksia vastaavia.

Kuvat ladattavissa: http://media.brandt.fi/?w=JOaPVNr

Liitetiedostot

Release (.pdf)

Alkuperäinen artikkeli, liitetiedostot ja korkearesoluutiokuvat

Kuvat

Lue alkuperäinen artikkeli osoitteesta www.silverboats.fi


Takaisin listaukseen

Sulje
Sulje